کد مطلب: 204476
قرائتي: اصطلاح «المأمورُ معذور» در تضاد با آموزه‌هاي قرآن است
تاریخ انتشار : 1399/09/24 12:48:38
نمایش : 954
حجت الاسلام محسن قرائتي مي‌گويد گروهي که در جرگۀ اهل جبر قرار دارند، معتقدند همه چيز دست خدا است و بر عهدۀ ما چيزي نيست.

به گزارش هفت چشمه به نقل از باشگاه خبرنگاران پويا، حجت‌‌الاسلام محسن قرائتي در سري برنامه‌هاي «نکات ناب» با اشاره به اينکه گروهي که در جرگۀ اهل جبر قرار دارند، معتقدند همه چيز دست خدا است و بر عهدۀ ما چيزي نيست، گفت. به عنوان نمونه اين عده مي‌گويند خدا خواست يزيد غالب و امام حسين (ع) شهيد شود. طرفداران جبر با سلب اختيار از خود، غلط‌هاي خود را به جبر خدا نسبت مي‌دهند.

وي افزود: عبارت غلطي در جامعه داريم که «المأمورُ معذور». اين عده هم خود را بند به جبر ديگري مي‌کنند؛ يعني دستور بود و ما انجام داديم و خود هيچ اراده‌اي نداشتيم، در حالي که اختيار با خود اوست. تصريح آيۀ قرآن است «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّار» (113 هود) يعني به کسانى که ستم کرده‌‏اند متمايل نشويد که آتش [دوزخ‏] به شما مى‌‏رسد. يا فرمود «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِياء» (51 مائده) اي مؤمنان، يهود و نصارا را به دوستي اختيار نکنيد.  بنابراين ما اراده داريم و نمي‌‌توانيم ادعا کنيم که مجبور بوديم، نان‌خور بوديم و انجام داديم. گاهي افراد حرف باطلي مي‌زنند، بايد ايستادگي کرد. بهترين جهادها اين است که برابر ستمگران و حرف ناحق بايستي و حرفت را بزني و از خود و منطقت دفاع کني.

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg